16 Şubat 2009 Pazartesi

Müzik Makinesi: Last.fm

Nicedir aradığımı buldum sonunda. 
Önce, aradığım neydi onu söyleyeyim.

Bir Web sitesinden bahsediyorum.
Müzik parçalarını kendiliğinden değiştirecek, dinlediklerimin kaydını tutup bir dahaki girişimde bana bir daha arama zahmeti vermeyecek, benim sevdiğim türde eserleri arka arkaya çalacak bir site arıyordum. 
Dediğim gibi, artık aramıyorum, buldum: Last.fm

Last.fm'i tanımakta geç kaldığımı düşünüyorum. Ama olsun, istediğim bir müzik sistemini elde ettiğim için, üzerimden "müzik derdini" kaldırdığı için keyfime değecek yok bugünlerde.
 
Last.fm bir müzik portalı. Yukarıda saydığım isteklerimi karşılamasının yanısıra birçok özelliği de barındırıyor. 
Mesela, siteye üye olduktan sonra istediğiniz müziği arıyorsunuz ya da size sunulan seçeneklerden istediğinizi seçebiliyorsunuz. Sonra otomatikman bir arşiv oluşturuluyor sizin için. Bunun için parçayı dinlemeniz yeterli, ek olarak hiçbir şey yapmıyorsunuz. Siteye bir dahaki girişinizde size kendi arşivinizi getiriyor. Siz ne kadar fazla dinlerseniz, arşiviniz o kadar genişliyor. Sizin sevdiğiniz türden parçaları ardarda çalıyor. Bu özelliği, yaratıcıları şöyle tanımlıyorlar: "Sen dinledikçe o daha iyi hale gelir." İşin içinde sanki yapay zeka varmış gibi görünüyor ama öyle değil. 
Bu özelliğini kısaca anlatmak gerekirse; kullanıcılar ve sitenin moderatörleri (yaklaşık 25 tane var) müzik parçalarını etiketliyorlar. Mesela siz "etnik müzik" olarak etiketlenmiş bir parçayı dinlediğinizde, sistem bundan sonra önünüze aynı etiketli müzikleri getiriyor. Dolayısıyla sizin durup, parça aramanıza gerek kalmıyor. 
Bir parça dinlendikçe popülaritesi artıyor ve diğer kullanıcıların da aramalarında ilk sıralarda yer alıyor.

Albümleri etiketlemenin yanında, o albüm hakkında bilgi de alabiliyorsunuz. Hatta sitenin kendi wiki uygulaması sayesinde, albüm bilgisini de serbestçe değiştirebiliyorsunuz. 

Beğendiğiniz parçalar hakkında yorumlar yapabiliyorsunuz. Profilinde aynı etiketli parçalar bulunan diğer dinleyicileri görebiliyorsunuz. Sizinle "türdeş zevkli" kişilerle iletişime geçebiliyor ve onlarla paylaşım yapabiliyorsunuz.

Sitenin amatör müzisyenlere yönelik güzel bir özelliği var. Kendinize ait benzersiz bir isimle hesap açıp çalışmalarınızı yükleyebiliyorsunuz. Ancak tabi ki sitenin kendine ait bazı şartları yerine getirdikten sonra...

Bir müzik servisinin ya da genel olarak bir yayının en önemli özelliği hızıdır. Hız ve performans konusunda Last.fm benden geçer not aldı. Aramalarda da aynı performansı görebiliyorsunuz.

Çok iyi kurgulanmış yapısı olan, güzel bir düşünceyle yaratılmış, en azından "hikayesi olan bir proje"nin ürünü, Last.fm. Şu an bile, bir yandan bu notu yazarken, diğer yandan arayıp da bulamadığım müziklerin keyfini çıkarıyorum.

0 yorum:

Related Posts with Thumbnails

  © SUgibiOL Blog 2007-2016

ÜST